Företagshälsovård
Som arbetstagare har du alltid rätt till företagshälsovård. Rätten påverkas inte av din anställningsform (till exempel heltidsanställning, deltidsanställning eller nolltimmarsavtal) eller av hur länge du har varit anställd.
Arbetsgivaren är skyldig att ordna företagshälsovård som hjälper dig att värna om din hälsa och arbetsförmåga. Till företagshälsovården hör också mentalt, alltså psykiskt, välbefinnande. Arbetsgivaren måste berätta vart du ska vända dig om du är sjuk eller behöver företagshälsovård av någon annan orsak.
Enligt lagen ska arbetsgivaren, arbetstagarna och hälsovården tillsammans göra arbetsplatsen hälsosam för alla. Så förhindrar man arbetsrelaterade sjukdomar och olycksfall.
Alla arbetstagare har rätt att få råd i frågor som gäller hälsa och säkerhet i arbetet. Du ska alltså också få information om att du har rätt att få råd från företagshälsovården om hur du kan hålla dig frisk i arbetet.
Arbetstagarna ska behandlas lika i frågor som gäller arbetarskydd och hälsovård. Arbetsgivaren ska se till att inte glömma korttidsanställda, till exempel visstidsanställda – även de har rätt till företagshälsovård.
Enligt lagen ska alla arbetsplatser ge arbetstagarna tillgång till förebyggande företagshälsovård. Dessutom erbjuder många arbetsgivare frivilligt åtminstone vissa sjukvårdstjänster. Din arbetsgivare ska informera dig om vilka tjänster som ingår i hälso- och sjukvårdsavtalet på arbetsplatsen.
Vad gör företagshälsovården?
- Berättar för arbetstagaren om hälsorisker och skydd mot dem.
- Tar reda på vad som är tungt på arbetsplatsen för arbetstagarna, hur arbetet har ordnats och vilka aspekter som medför risk för sjukdomar, arbetsolyckor eller våld. Den här arbetsplatsutredningen ska hållas tillgänglig för arbetstagarna. Arbetsgivaren är skyldig att ordna arbetet så att hälsoriskerna i arbetet är så små som möjligt.
- Utarbetar en plan med förslag för att förbättra arbetshälsan och en bedömning av behovet av hälsoundersökningar.
- Utför hälsoundersökningar utgående från hälsoriskerna i arbetet eller för att stöda arbetsförmågan.
- Deltar i planeringen av goda arbetsmetoder, goda arbetslokaler och andra saker som förbättrar arbetstagarnas arbetsförmåga.
- Utreder vid behov om arbetet kan ha orsakat en yrkessjukdom, till exempel astma, allergi eller hörselnedsättning.
- Stöder upprätthållandet av arbetsförmågan.
- Stöder arbetstagare som återvänder till arbetet efter en lång sjukledighet.
Vad kan du begära från företagshälsovården?
- Anvisningar för att förebygga skador i arbetet och för att klara dig i arbetet.
- Hälsoundersökningar för att upprätthålla arbetsförmågan.
- Hälsoundersökningar i sådana arbetsuppgifter som anses medföra särskild fara för ohälsa.
- Hjälp i krissituationer, till exempel hjälp i efterhand om du har råkat ut för en våldsam situation eller ett olycksfall i arbetet.
- Utredning av om något överlastar ditt arbete, alltså om det är något som gör arbetet tyngre än vanligt.
Arbetstagarnas hälsouppgifter ska behandlas omsorgsfullt
Företagshälsovården ska alltid respektera ditt privatliv och får inte lämna ut dina hälsouppgifter till exempel till arbetsgivaren.
Företagshälsovården kan i det intyg över hälsoundersökning som sänds till arbetsgivaren anteckna om du är lämplig för din arbetsuppgift eller om det finns begränsningar i fråga om lämplighet. Företagshälsovården får sända intyget över hälsoundersökningen direkt till arbetsgivaren endast om arbetet medför särskild fara för ohälsa.
Arbetsgivaren kan få uppgifter om din hälsa till exempel genom ett sjukintyg. Hälsouppgifter är en privatsak, och arbetsgivaren får inte ge dem vidare någonstans.
Arbetsgivaren ska förvara alla uppgifter om din hälsa åtskilt från andra uppgifter som arbetsgivaren har. Dina hälsouppgifter får behandlas på arbetsplatsen endast av de på förhand utsedda personer som till exempel ansvarar för löneutbetalningen under din sjukdomstid.