Hyppää sisältöön

Näillä sivuilla: 7 / 7

Muista ainakin nämä asiat, kun olet työssä!

Päivitetty: 23.3.2026

Muista nämä asiat

Aina kun saat palkkaa, sinun täytyy saada palkkalaskelma

– Palkka täytyy maksaa työntekijän pankkitilille.
– Tarkista aina, että saat oikean määrän palkkaa.
– Kysy työnantajalta, miten saat palkkalaskelman.

Säilytä työvuorolistat

– Jos teet työtä työvuorolistan mukaan, ota listasta aina valokuva tai kopio. Sen avulla voit tarkistaa, kuinka paljon olet tehnyt työtä ja kuinka paljon sinun täytyy saada palkkaa ja lisiä.
– Lisä on lisäkorvaus esimerkiksi iltavuoroista.

Kun työsuhteesi loppuu, tarkista, että saat lomakorvauksen

– Jos et ole käyttänyt kaikkia palkallisia lomapäiviäsi, sinulle täytyy maksaa lomakorvaus.
– Lomakorvauksen määrän näet palkkalaskelmastasi.

Kun työsuhteesi loppuu, pyydä aina työtodistus

– Työnantajan täytyy antaa työtodistus.
– Voit käyttää työtodistusta, kun haet uusia töitä.

Piirroskuva, jossa esihenkilö näyttää peukkua kaupan kassatyöntekijälle.