Hyppää sisältöön

Työelämän pelisäännöt selkokielellä

Ajankohtaisia asioita

Muista ainakin nämä asiat, kun aloitat uuden työn!
Leipomotyöntekijä asettelee patonkeja hyllylle.

Muista ainakin nämä asiat, kun aloitat uuden työn!

Liity ammattiliittoon
Varastotyöntekijä seisoo hyllyjen välissä kädet ristissä.

Liity ammattiliittoon

Miten paljon sinulle kuuluu palkkaa?
Huivipäivinen hitsaaja hitsaa metallilevyjä kuulosuojaimet päässä.

Miten paljon sinulle kuuluu palkkaa?

Oletko työntekijä vai yrittäjä?
Kypäräpäinen ruokalähetti istuu polkupyörän päällä ruuankuljetuslaukku selässään ja selaa kännykkää.

Oletko työntekijä vai yrittäjä?

Tekstit TYPE ja Työelämän pelisäännöt värikkäällä taustalla.

Työelämän pelisäännöt -sivustolla on paljon tietoa sinulle, kun etsit työpaikkaa, aloitat ensimmäisessä työpaikassasi tai tulet Suomeen töihin. Sivusto on selkokielellä sekä 25 muulla kielellä. Katso kieliluettelo!

Sivuston ovat koonneet Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n asiantuntijat. Sivusto sopii nuorille, maahan muuttaneille ja kaikille, jotka haluavat lisätä tietojaan suomalaisesta työelämästä.

Työelämän pelisäännöt -opas

Sanasto

Työelämässä käytetään paljon erilaisia sanoja. Mitä tarkoittavat arkipyhä, nettopalkka tai nollatuntisopimus? Olemme koonneet työelämän sanoista listan, josta voit lukea niiden selitykset.

Työelämän pelisäännöt selkokielellä -oppaan kansi.

Työelämän pelisäännöt selkokielellä -opas

Voit ladata Työelämän pelisäännöt selkokielellä -oppaan myös pdf-muodossa. Oppaassa on 40 sivua ja paljon tietoa työelämän sopimuksista, tavoista ja sanoista. Saat oppaasta tietoa suomalaisesta työelämästä.

Piirroskuva, jossa keittiötyöntekijä selaa kännykkää.

Onko sinulla ongelmia työpaikalla?

Työssä ja työpaikalla voi olla asioita, jotka ovat huonosti tai väärin sinun mielestäsi. Yritä keskustella niistä ensin työnantajan kanssa. Keskustele esimerkiksi tekstiviestillä tai sähköpostilla. Säästä viestit.

Jos keskustelu työnantajan kanssa ei auta, lue ohjeet sivuiltamme.