Oletko työntekijä vai yrittäjä?
Päivitetty: 23.3.2026
Työntekijänä
- Sinulla on työsopimus työnantajan kanssa.
- Työnantaja päättää, missä, milloin ja miten teet työsi.
- Työnantajan täytyy tarjota sinulle työtä niin paljon kuin työsopimuksessa lukee.
- Sinulle kuuluu etuja, kuten sairausajan palkka ja palkalliset vapaapäivät.
- Sinua ei saa irtisanoa ilman syytä.
Yrittäjänä
- Sinulla on toimeksiantosopimus eli myyt työtäsi yrittäjänä toiselle asiakkaalle.
- Päätät itse, milloin, miten ja kuinka paljon teet työtä.
- Et saa sairausajan palkkaa tai palkallisia vapaapäiviä kuten työntekijä, mutta voit hakea sairauspäivärahaa Kelalta.
Toimeksiantosopimuksen irtisanomisessa ei ole samanlaisia sääntöjä kuin työsopimuksen irtisanomisessa. Voit menettää toimeksiannon eli työsi helpommin kuin työntekijä.
Alustatyö ja kevytyrittäjyys
Teetkö työtä, jonka työvuorot jaetaan verkkosivun tai sovelluksen kautta? Työ voi olla esimerkiksi ruokalähetin työtä tai lastenhoitoa.
Sinulla ja työvuorojen jakajalla on todennäköisesti sopimus, jonka mukaan olet yrittäjä.
Yrittäjänä sinun täytyy itse maksaa monet maksut ja kulut, jotka työnantaja maksaa työntekijän puolesta.
Jos työsi muistuttaa työsuhdetta, olet lain mukaan työntekijä, vaikka sopimuksessa lukisi jotain muuta. Esimerkiksi:
- Jos sinulla on työvuorot, mitä et voi itse muuttaa, olet työntekijä.
- Jos voit itse päättää, montako tuntia teet työtä, olet yrittäjä