Hyppää sisältöön

Näillä sivuilla: 4 / 4

Muista ainakin nämä asiat, kun aloitat uuden työn!

Päivitetty: 23.3.2026

Muista nämä asiat

Tee kirjallinen työsopimus

– Kirjallinen työsopimus on paperinen tai sähköinen (pdf).
– Älä allekirjoita sopimusta, jos et ymmärrä kaikkia kohtia.
– Ennen allekirjoittamista voit kysyä neuvoa esimerkiksi työpaikan luottamusmieheltä tai tutulta, joka tuntee hyvin suomalaisen työelämän.

Hanki verokortti ja anna se työnantajalle

– Työntekijänä maksat palkasta aina veroa etukäteen.
– Työnantaja voi saada verkkokorttisi suoraan verottajalta. Jos näin ei ole, hanki verokortti itse osoitteesta www.vero.fi (sivusto ei ole selkokielinen).
Anna verokortti työnantajalle.
– Verokortissa lukee veroprosenttisi eli kuinka paljon palkastasi menee veroa.
– Työnantaja ottaa veron suoraan palkastasi ja välittää tiedon veron määrästä verottajalle.

Selvitä, mikä on oman alasi ammattiliitto

– Ammattiliitto puolustaa työntekijöiden etuja.
– Ammattiliittoja on useita. Yleensä saman alan työntekijät ovat saman ammattiliiton jäseniä.
– Ammattiliitto sopii työnantajien kanssa työehdot, esimerkiksi alan palkat.
– Ammattiliittoon kannattaa liittyä. Kun ammattiliitolla on paljon jäseniä, sillä on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa työntekijöiden asemaan.

Pyydä perehdytystä eli opastusta työtehtäviin ja työpaikan sääntöihin

– Perehdytyksessä sinulle opetetaan työtehtäväsi ja kerrotaan, miten työpaikalla toimitaan.

Tutustu työpaikkasi luottamusmieheen ja työsuojeluvaltuutettuun

– Luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu auttavat muita työntekijöitä. Joillakin työpaikoilla luottamusmiestä kutsutaan luottamusedustajaksi.
– He neuvottelevat työnantajan kanssa asioista, jotka liittyvät työntekoon.
– Luottamusmies auttaa, jos sinulla on ongelmia työnantajan kanssa.
– Työsuojeluvaltuutettu auttaa, jos epäilet, että työ on sinulle vaarallista henkisesti tai fyysisesti.

Piirroskuva, jossa kaksi lähettiä seisoo vierekkäin.