Miten paljon sinulle kuuluu palkkaa?
Palkan määrä
Palkan määrä voi vaihdella eri töissä ja eri ihmisillä.
Palkkaan vaikuttavat esimerkiksi työehtosopimus, työntekijän koulutus, kokemus ja työsuhteen kesto.
Työehtosopimus määrää, mikä on pienin palkka alalla. Työnantaja ei saa maksaa sitä vähemmän.
Jos alalla ei ole työehtosopimusta, palkan täytyy olla kohtuullinen. Silloin palkka on sama kuin muissa samantyyppisissä töissä.
Palkan lisät
Peruspalkan lisäksi voit saada erilaisia lisiä:
- Saat iltalisää, jos teet töitä illalla.
- Saat yötyölisää, jos teet töitä yöllä.
- Saat lauantailisää, jos teet töitä lauantaina.
- Saat sunnuntailisää, jos teet töitä sunnuntaina.
Esimerkiksi sunnuntailisä on yleensä 100 % korotus. Silloin saat työstä sunnuntaina kaksinkertaisen palkan, ellei työehtosopimus määrää muuta.
Bruttopalkka ja nettopalkka
Bruttopalkka on palkan määrä, josta ei ole vähennetty veroja ja muita maksuja.
Nettopalkka on summa, jonka saat palkasta tilillesi. Siitä työnantaja on jo maksanut verot ja muut vähennykset.
Saako työharjoittelusta palkkaa?
Yleensä työharjoittelusta saa palkkaa. Palkaton työharjoittelu on laillinen vain silloin, kun harjoittelupaikka on oppilaitoksen tai Työmarkkinatorin kautta.
Tarkista nämä asiat palkkalaskelmasta
Palkka ja sen perusteet on kerrottu
- Mikä on palkkakausi eli ajanjakso, jolta palkka maksetaan?
- Mikä on bruttopalkkasi eli palkka ennen veroja ja muita vähennyksiä?
- Jos saat tuntipalkkaa, myös tuntipalkan määrä täytyy kertoa.
Mahdolliset lisät on merkitty oikein
- Ylityölisä
- Saat ylityölisää, jos teet työtä yli normaalin työajan ja työehtosopimuksessa on sovittu ylityölisästä.
- Ylityötä on vain sellainen ylityö, jonka työnantaja määrää.
- Älä tee ylityötä ilman esihenkilön lupaa.
- Iltalisä, yölisä, lauantailisä, sunnuntailisä ja arkipyhäkorvaus
- Jos teet töitä illalla, yöllä, lauantaina, sunnuntaina tai arkipyhänä, saat lisäkorvauksen. Korvauksen määrä on sovittu työehtosopimuksessa.
- Lisän määrä vaihtelee eri ajankohtina. Lisästä menee aina vero.
Luontoisedut on merkitty oikein
- Luontoisedulla on rahallinen arvo, mutta etua ei makseta sinulle rahana. Esimerkiksi työpuhelin on luontoisetu, jos et maksa puhelimen käytöstä.
- Luontoisetu voi olla myös esimerkiksi lounasetu tai liikuntaetu
- Luontoisedusta menee aina vero.
Työnantaja on maksanut palkasta pakolliset vähennykset
- Ennakonpidätys eli vero
- Veron määrä lukee verokortissasi. Anna verokortti tai sen kopio aina työnantajalle.
- Työeläkevakuutusmaksu
- Tämä maksu menee kaikilta, jotka ovat 17-vuotiaita tai vanhempia. Maksu kerryttää eläkettä eli vaikuttaa eläkkeesi määrään.
- Työttömyysvakuutusmaksu
- Maksulla rahoitetaan ihmisten työttömyysturvaa. Tämä maksu menee palkasta aina.
- Sairausvakuutuksen päivärahamaksu
- Maksulla rahoitetaan esimerkiksi ihmisten sairauspäivämaksua. Myös tämä maksu menee palkasta aina.
- Muut mahdolliset vähennykset
- Vähennys voi olla esimerkiksi ammattiliiton jäsenmaksu, jos kuulut ammattiliittoon ja olet sopinut, että työnantajasi maksaa jäsenmaksun suoraan palkastasi.
Malli palkkalaskelmasta
Huom! Tämä on yksi malli palkkalaskelmasta. Se voi näyttää erilaiselta, jos sinulla on esimerkiksi erilaisia lisiä tai muita etuja.

Kun työsuhde loppuu
Työnantajan täytyy maksaa sinulle viimeinen palkka eli lopputili heti, ellet ole sopinut toisin työsopimuksessa. Jos et ole käyttänyt kaikkia palkallisia vuosilomapäiviäsi, saat viimeisen palkan mukana myös lomakorvauksen eli rahaa näiden lomapäivien verran.