Hyppää sisältöön

Näillä sivuilla: 5 / 7

Sairastuminen ja työterveyshuolto

Päivitetty: 23.3.2026

Tällä sivulla

Sairastuminen

  • Jos sairastut, sinulla on oikeus jäädä pois töistä. Ilmoita sairaudesta työnantajalle heti.
  • Selvitä jo etukäteen, miten työnantaja haluaa ilmoituksen sairaudesta ja vaatiiko hän lääkärintodistuksen.
  • Saat palkkaa sairastumispäivältä. Jos työehtosopimuksessa ei ole sovittu muuta, palkka maksetaan näin:
  • Jos olet ollut töissä yli kuukauden, saat täyden palkan 9 päivältä.
  • Jos olet ollut töissä alle kuukauden, saat puolet palkasta.
  • Jos olet sairaana yli 10 päivää, Kela maksaa sinulle sairauspäivärahaa. Sairauspäivärahan määrä riippuu palkastasi. Kela voi maksaa sitä noin vuoden ajan.

Työterveyshuolto ja vakuutukset

  • Työnantajan täytyy järjestää sinulle työterveyshuolto.
  • Työterveyshuolto auttaa, että pysyt terveenä.
  • Monet työnantajat tarjoavat myös sairaanhoitoa, esimerkiksi maksavat lääkärikäynnin.
  • Työnantajan täytyy ottaa sinulle vakuutus tapaturmien ja ammattitautien varalta.
  • Jos loukkaannut työpaikalla tai matkalla töihin, vakuutus maksaa hoidon todennäköisesti.