Hyppää sisältöön

Näillä sivuilla: 3 / 7

Päivitetty: 23.3.2026

Tällä sivulla

Sinulla on oikeus pitää taukoja työpäivän aikana.

Ruokatauko

  • Jos työvuorosi on vähintään 6 tuntia, ruokatauko on 30 minuuttia.
  • Jos olet alle 18-vuotias, saat 30 minuutin ruokatauon, kun työpäivä on vähintään 4 tuntia 30 minuuttia.
  • Jos työpäiväsi on alle 6 tuntia, ruokataukoa ei yleensä ole.
  • Usein ruokatauon ajalta ei saa palkkaa.

Kahvitauko

  • Kahvitauko on yleensä 10–15 minuuttia.
  • Kahvitauon ajalta saat palkkaa.

Vapaat

  • Sinulla on oikeus levätä työvuorojen välillä. Työvuorojen välissä täytyy olla
  • tietty määrä lepoaikaa eli vapaata.
  • Aikuisilla lepoaika on vähintään 11 tuntia. 15–18-vuotiailla lepoaika on vähintään 12 tuntia. Alle 15-vuotiailla lepoaika on vähintään 14 tuntia.
  • Viikossa täytyy olla vähintään yksi pitkä lepoaika. Tavallisesti se on vähintään 35 tuntia, joskus 24 tuntia. Alle 18-vuotiailla viikkolepo on vähintään 38 tuntia.
  • Työnantaja ei saa pyytää sinua töihin viikkolevon aikana.