Työaika
Päivitetty: 23.3.2026
Työsopimuksessa on sovittu työaikasi.
Työ ei saa häiritä nuoren opiskeluja ja jaksamista. Siksi alle 18-vuotiaille työntekijöille on hieman eri säännöt kuin muille.
Säännöllinen työaika
- Lain mukaan säännöllinen työaika on enintään 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa.
- Työaika voi olla myös lyhyempi, jos työehtosopimuksessa on sovittu niin.
- Usein säännöllinen työaika tarkoittaa, että työ alkaa aina samaan aikaan ja loppuun samaan aikaan.
Epäsäännöllinen työaika
- Epäsäännöllinen työaika tarkoittaa työtä, jossa on aamu-, päivä-, ilta- tai yövuoroja. Niistä saat usein lisiä eli enemmän palkkaa.
- Tarkista lisät alan työehtosopimuksesta.

- Jos teet työtä työvuorolistan mukaan, ota listasta aina valokuva tai kopio. Sen avulla voit tarkistaa, kuinka paljon olet tehnyt työtä ja kuinka paljon sinun täytyy saada palkkaa ja lisiä.
- Lisä on lisäkorvaus esimerkiksi iltavuoroista.