Mitä tehdä, jos jäät työttömäksi?
Päivitetty: 23.3.2026
- Jos sinut irtisanotaan ja sinusta tulee työtön, sinulla on oikeus työttömyysturvaan.
- Työttömyysturva on rahaa, jota saat, kun olet työtön.
- Voit saada työttömyysturvaa myös lomautuksen aikana.
Saat lisätietoja työttömyysturvasta osoitteesta www.tyomarkkinatori.fi (sivusto ei ole selkokielinen).
Työttömyysturvan eri muodot
- Ansiopäivärahan maksaa työttömyyskassa.
- Peruspäivärahan maksaa Kela.
- Kela maksaa työmarkkinatukea niille, jotka eivät saa ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa.
Mikä on ansiopäiväraha?
Voit saada ansiopäivärahaa, jos olet liittynyt työttömyyskassaan ja maksanut kassan jäsenmaksua ennen työttömyyttä.
- Työttömyyskassa maksaa sinulle ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa eli ansiopäivärahaa, jos täytät työttömyyspäivärahan ehdot, kuten työssäoloehdon.
- Ansiopäivärahan määrä riippuu palkastasi. Se on kuitenkin suurempi kuin Kelan peruspäiväraha tai työmarkkinatuki.
Lisää tietoa ansiopäivärahan ehdoista ja kestosta on nettisivustolla www.tyj.fi (sivusto ei ole selkokielinen).
Miten haet työttömyysturvaa?
- Työttömyysturvaa täytyy hakea itse.
- Hae viimeistään ensimmäisenä päivänä, jolloin olet työtön.
- Jos olet työttömyyskassan jäsen, hae työttömyysturvaa kassasta.
- Jos et ole työttömyyskassan jäsen, hae työttömyysturvaa Kelasta: www.kela.fi.