Hyppää sisältöön

Näillä sivuilla: 1 / 2

Päivitetty: 23.3.2026

Tällä sivulla

  • Sinulla täytyy olla oikeus tehdä töitä Suomessa.
  • Tarkista osoitteesta www.migri.fi (sivusto ei ole selkokielinen), mitä lupia tarvitset.

Työnantajan täytyy varmistaa, että sinulla on lupa tehdä töitä Suomessa. Hän voi ottaa kopion passistasi ja oleskeluluvastasi, mutta hän ei saa säilyttää niitä ilman sinun lupaasi.

Jos olet Pohjoismaiden kansalainen

  • Voit hakea ja tehdä töitä Suomessa vapaasti.
  • 6 kuukauden kuluttua sinun täytyy rekisteröidä oleskeluoikeutesi.
  • Rekisteröi oleskeluoikeus Maahanmuuttovirastossa tai verkkosivustolla www.enterfinland.fi (sivusto ei ole selkokielinen).

Jos olet EU-maan kansalainen tai sinulla on vastaavat oikeudet

  • Voit hakea ja tehdä töitä Suomessa vapaasti.
  • 3 kuukauden kuluttua sinun täytyy rekisteröidä oleskeluoikeutesi.
  • Tämä koskee myös kansalaisia seuraavista maista: Liechtenstein ja Sveitsi.
  • Näiden maiden kansalaisilla on oikeus liikkua ja tehdä töitä Suomessa samalla tavalla kuin EU-kansalaisilla.
  • Rekisteröi oleskeluoikeus Maahanmuuttovirastossa tai verkkosivustolla www.enterfinland.fi (sivusto ei ole selkokielinen).

Jos et ole EU- tai ETA-maan kansalainen

  • Tarvitset yleensä työntekijän oleskeluluvan.
  • Voit hakea oleskelulupaa, kun sinulla on työpaikka Suomessa.

Oletko kausityöntekijä?

  • Kausityötekijä tulee Suomeen tietyn vuodenajan ajaksi ja tekee työtä esimerkiksi näillä aloilla: metsänhoito, maatalous, matkailu ja puutarha-ala.
  • Jos kausityösi Suomessa kestää alle 3 kuukautta, et tarvitse oleskelulupaa.
  • Jos työ kestää 3–6 kuukautta tai enemmän, hae kausityöoleskelulupaa Maahanmuuttovirastosta.
  • Jos tulet viisumivelvollisesta maasta, hae kausityöviisumi Suomen edustustosta.
  • Jos tulet viisumivapaasta maasta, hae kausityötodistus Maahanmuuttovirastosta.
  • Jos olet marjanpoimija metsässä, et tarvitse lupaa tai todistusta. Joistakin maista tarvitset kuitenkin viisumin.

Poikkeus

Marjanpoimijat Thaimaasta, Kambodzhasta ja Myanmarista tarvitsevat aina työntekijän oleskeluluvan. He eivät voi tulla Suomeen turistiviisumilla.

Älä koskaan maksa siitä, että saat työpaikan. Suomen lain mukaan työnantaja ei saa pyytää rahaa siitä, että hankkii työtä työntekijälle.

Oletko lähetetty työntekijä?

  • Olet lähetetty työntekijä, jos työskentelet yleensä jossain muussa maassa, mutta työnantajasi lähettää sinut joksikin aikaa Suomeen töihin.
  • Sinun täytyy saada Suomessa palkkaa, joka on vähintään suomalaisen työehtosopimuksen mukaista.