
Sanasto
Ammattiliitto
Ammattiliitto on yhteinen järjestö niille, jotka ovat samalla alalla tai joilla on tietty koulutus. Ammattiliitto neuvottelee alan työehtosopimuksen. Siinä työasiat sovitaan paremmin kuin mitä laki määrää. Ammattiliitto auttaa jäseniä ongelmatilanteissa ja tarjoaa erilaisia jäsenetuja.
Ansioluettelo eli CV
CV:tä käytetään työnhaussa. CV:ssä työnhakija luettelee muun muassa työkokemuksensa, kielitaitonsa ja tutkintonsa. CV:ssä on hyvä kertoa myös harrastuksista, joista on hyötyä haettavassa työssä.
Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha
Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha on etuus, jonka työttömyyskassan jäsen saa, jos hän on työtön tai lomautettu. Rahan määrä riippuu siitä, kuinka paljon palkkaa hän on saanut viimeisen 12 kuukauden aikana. Yleensä työttömyyskassasta saa parempaa työttömyysturvaa kuin Kelasta.
Katso myös: Työttömyyskassa.
Arkipyhä
Arkipyhä on pyhäpäivä, joka ei ole sunnuntaina. Suomessa arkipyhiä ovat esimerkiksi vappu ja itsenäisyyspäivä. Monelle arkipyhä on vapaapäivä. Jos sinulla on työvuoro arkipyhänä, se tarkoittaa yleensä, että saat siltä päivältä parempaa palkkaa.
Bruttopalkka
Bruttopalkka on kokonaispalkka eli palkka ennen vähennyksiä. Työnantaja vähentää bruttopalkasta veron, työttömyysmaksun, sairausvakuutusmaksun ja työeläkemaksun. Työntekijälle maksetaan nettopalkka eli palkka näiden vähennysten jälkeen. Palkkalaskelmassa täytyy aina lukea kokonaispalkka, verot ja muut vähennykset sekä nettopalkka.
Katso myös: Nettopalkka.
Karenssi
Karenssi on aika, jolloin ihminen ei saa esimerkiksi työttömyysturvaa, vaikka on työtön. Karenssin syy on usein se, että työntekijä on irtisanoutunut työstä tai hän ei ole hyväksynyt työtä, jota hänelle on tarjottu.
Kevytyrittäjä
Kevytyrittäjä ei ole palkansaaja, vaan yrittäjä. Yrittäjä huolehtii itse esimerkiksi työterveyshuollosta, eläkkeestä, työvälineistä ja vakuutuksista. Kevytyrittäjä ei tee tavallista työsopimusta, vaan esimerkiksi erillisen toimeksiantosopimuksen asiakkaan eli tilaajana toimivan yrityksen kanssa.
Koeaika
Työsuhteen alussa voi olla koeaika. Sen aikana työnantaja tai työntekijä voi purkaa työsopimuksen ilman irtisanomisaikaa. Työ loppuu heti.
Lomautus
Lomautus tarkoittaa, että työnantaja keskeyttää työnteon ja palkanmaksun väliaikaisesti. Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, jos työnantajalla ei ole talvella tarpeeksi töitä työntekijöille, mutta hän tietää, että keväällä työtä taas on. Lomautuksen aikana työsuhde jatkuu. Voit kuitenkin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja saada lomautuksen ajan työttömyysturvaa.
Luontoisetu
Luontoisetu on osa palkkaa. Se voi olla esimerkiksi puhelinetu tai liikunta- ja kulttuurietu.
Luottamusmies
Ammattiliiton jäsenet valitsevat työpaikalle luottamusmiehen. Luottamusmies on yleensä yksi työntekijöistä. Hän voi käyttää osan työajastaan siihen, että neuvoo muita työntekijöitä. Ammattiliitto kouluttaa luottamusmiehet. He tuntevat hyvin työhön liittyvät lait ja sopimukset.
Joillakin työpaikoilla luottamusmiestä kutsutaan luottamusedustajaksi.
Katso myös: Ammattiliitto.
Muutosneuvottelut
Suomen lain mukaan työpaikalla täytyy käydä muutosneuvottelut, kun työnantaja harkitsee muutoksia, jotka vaikuttavat työntekijän tilanteeseen. Muutos voi olla esimerkiksi irtisanominen, lomauttaminen, työn osa-aikaistaminen tai muut muutokset työtehtävissä. Neuvotteluissa työnantaja ja työntekijät keskustelevat tilanteesta. Muutosneuvottelujen nimi oli ennen yt-neuvottelut.
Määräaikainen työsuhde
Määräaikainen työsuhde tarkoittaa, että työsuhteelle on sovittu päättymispäivä jo silloin, kun työ alkaa. Määräaikaisuudella täytyy olla jokin syy eli peruste. Se voi olla esimerkiksi sijaisuus tai projekti. Määräaikaista työsuhdetta ei voi yleensä irtisanoa yksipuolisesti. Jos haluat irtisanoa työsuhteesi etuajassa, sinun täytyy neuvotella siitä työnantajasi kanssa.
Katso myös: Vakituinen työsuhde.
Nettopalkka
Nettopalkka on palkka, jonka saat tilillesi verojen ja muiden maksujen jälkeen. Palkkalaskelmasta näet kokonaispalkan ja maksut, jotka työantaja on tehnyt palkasta. Näitä ovat verot, työttömyysmaksu, sairausvakuutusmaksu ja työeläkemaksu.
Katso myös: Bruttopalkka.
Nollatuntisopimus
Nollatuntisopimuksessa työaika on esimerkiksi 0–20 tuntia. Silloin työn määrä vaihtelee vähimmäismäärän (0 tuntia) ja enimmäismäärän (20 tuntia) välillä. Jos vähimmäismäärä on nolla, työnantajalla ei ole velvollisuutta tarjota yhtään työtuntia. Palkanmaksun perusteena ovat tehdyt työtunnit. Jos teet esimerkiksi neljä tuntia töitä, saat neljän tunnin palkan.
Osa-aikatyö
Osa-aikatyössä et tee täyttä viikkoa, vaan joko osan päivästä tai viikosta. Voit tehdä työtä esimerkiksi 4 tuntia päivässä tai 3 päivää viikossa. Jos työnantaja tarvitsee samoihin työtehtäviin lisää työntekijöitä, hänen täytyy ensin kysyä sinulta ja muilta osa-aikaisilta työntekijöiltä, haluatteko enemmän tunteja.
Palkan lisät
Palkan lisät on sovittu yleensä alan työehtosopimuksessa. Jos teet esimerkiksi iltatöitä tai yötöitä, saat jokaisesta työtunnista tietyn lisäkorvauksen eli lisää rahaa. Myös esimerkiksi arkipyhän aattopäivältä voit saada palkan lisiä. Tarkista aina palkkalaskelmasta, että sinulle on maksettu lisät oikein.
Palkkalaskelma
Kun saat palkkaa, sinun täytyy saada aina myös palkkalaskelma. Laskelmassa lukee esimerkiksi palkan määrä, mahdolliset lisät, palkasta vähennetyt verot ja muut maksut.
Peruspäiväraha
Voit hakea Kelan peruspäivärahaa, jos olet työtön tai lomautettu ja täytät työssäoloehdon mutta et ole työttömyyskassan jäsen. Peruspäiväraha on yleensä pienempi kuin työttömyyskassan ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha.
Katso myös: Työssäoloehto.
Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus
Katso: Vakituinen työsuhde.
Työehtosopimus
Työehtosopimus on ammattiliiton ja työnantajaliiton sopimus. Se on voimassa aina tietyn ajan. Työehtosopimus määrää esimerkiksi alan minimipalkan, palkankorotukset ja paljon muuta.
Työmarkkinatori
Työmarkkinatori on paikka, johon voi ilmoittautua työttömäksi. Sieltä voi etsiä myös työpaikkoja ja saada apua työnhakuun.
Tutustu netissä: www.tyomarkkinatori.fi (sivusto ei ole selkokielinen).
Työsopimus
Työsopimus on sopimus, jonka sinä ja työnantajasi teette yhdessä. Työsopimuksessa lukee työsi ehdot. Näitä ovat esimerkiksi työaika, työtehtävät ja palkka. Työsuhteen minimityöehdot tulevat yleensä alan työehtosopimuksesta.
Työssäoloehto
Työssäoloehto tarkoittaa, että sinun täytyy olla riittävän pitkä aika työsuhteessa, ennen kuin voit saada ansiosidonnaista työttömyysturvaa työttömyyskassasta.
Katso myös: Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha ja Työttömyyskassa.
Työsuojeluvaltuutettu
Työtekijät voivat valita työsuojeluvaltuutetun. Hän edustaa työntekijöitä työpaikalla erityisesti asioissa, jotka liittyvät työpaikan turvallisuuteen ja siihen, miten työntekijät ja työnantaja kehittävät työpaikkaa yhdessä.
Työtodistus
Työtodistus on työnantajan todistus siitä, että olet ollut töissä. Työtodistus voi olla suppea tai laaja. Laajassa työtodistuksessa kerrotaan tarkemmin, miten pärjäsit työssä. Muista pyytää aina työtodistus, kun työsuhteesi päättyy.
Työttömyyskassa
Jos olet työttömyyskassan jäsen, saat työttömyyden ja lomautuksen ajalta ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.
Katso myös: Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha.
Vakituinen työsuhde
Vakituinen työsuhde on voimassa toistaiseksi, eli sille ei ole sovittu päättymispäivää. Vakituisen työsuhteen voi irtisanoa normaalisti. Sen jälkeen työ jatkuu vielä irtisanomisajan, jos muuta ei sovita.
Verokortti
Verokortti on asiakirja, jonka saat verottajalta. Verokortissa on arvio tuloistasi ja veroprosenttisi. Usein verokortti täytyy antaa työnantajalle, kun uusi työ alkaa.
Vuosiloma
Vuosiloma on palkallista lomaa. Kun teet työtä, sinulle kertyy vuosilomaa. Vuosilomapäiviä kertyy, jos työskentelet vähintään 14 päivää tai 35 tuntia kuukaudessa. Jos työsuhde on kestänyt alle vuoden, sinulle kertyy 2 lomapäivää kuukaudessa. Jos työsuhde on kestänyt yli vuoden, sinulle kertyy 2,5 lomapäivää kuukaudessa.
Ylityö
Ylityö tarkoittaa kaikkia työtunteja, jotka ylittävät säännöllisen työajan. Ylityötunneista saa ylityökorvauksen eli lisää rahaa. Ylityö edellyttää, että työnantaja ehdottaa sinulle ylityötä ja sinä suostut. Voit myös kieltäytyä ylitöistä. Kieltäytyminen ei saa aiheuttaa ongelmia sinulle.