Liity ammattiliittoon
Miksi on hyvä liittyä ammattiliittoon?
- Suomessa moni työntekijä on ammattiliiton jäsen. Työnantaja ei voi kieltää sitä.
- Ammattiliitto ja työpaikan luottamusmies auttavat, jos sinulla on ongelmia työnantajan kanssa.
- Ammattiliitto ja luottamusmies tuntevat alan sopimukset. Kysy heiltä työntekijän oikeuksista.
- Kun liityt ammattiliiton jäseneksi, voit liittyä myös alasi työttömyyskassan.
- Jos jäät työttömäksi, voit hakea työttömyyskassasta ansiosidonnaista työttömyysturvaa.
Miten löydät oman ammattiliittosi?
Paras tapa löytää oma ammattiliittosi on kysyä sitä työpaikkasi luottamusmieheltä. Joillakin työpaikoilla luottamusmiestä kutsutaan luottamusedustajaksi.
Luottamusmies edustaa työpaikallasi ammattiliittoa. Hän auttaa ammattiliiton jäseniä erilaisissa kysymyksissä. Hän voi esimerkiksi selittää sinulle, mitä työsopimuksessa sovitaan, jos et ole varma.
Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä, mene osoitteeseen www.liitot.fi (sivusto ei ole selkokielinen). Voit etsiä sivustolta ammattiliittosi työpaikan tai alan perusteella. Englanniksi saat tietoa sivustolta www.tradeunion.fi (sivusto ei ole selkokielinen).
Voit myös ottaa yhteyttä SAK:n työsuhdeneuvontaan ja pyytää sieltä apua oman ammattiliiton löytymiseen.