Mitä eroa on työsopimuksella ja työehtosopimuksella?
Päivitetty: 23.3.2026
Työsopimus
- Kun aloitat työn, neuvottelet henkilökohtaisen työsopimuksen työnantajan kanssa.
- Teidän molempien täytyy noudattaa sopimusta.
- Työsopimuksen on hyvä olla aina kirjallinen eli paperilla tai sähköisessä pdf-muodossa. Silloin sopimuksesta on helppo tarkistaa, mitä on sovittu.
- Työsopimuksen voi tehdä myös suullisesti. Silloin työnantajan täytyy kuitenkin antaa sinulle kirjallinen selvitys sopimuksesta.
- Työsopimuksessa asioista täytyy sopia vähintään yhtä hyvin kuin alan työehtosopimuksessa. Voit esimerkiksi saada palkkaa tai lomaa enemmän kuin työehtosopimuksessa, mutta et vähemmän.
Työehtosopimus eli TES
- Työehtosopimuksen neuvottelevat työntekijöiden ammattiliitto ja työnantajien oma liitto. Sopimus koskee aina isoa määrää ihmisiä. Esimerkiksi kaupan alalla on sopimus, joka koskee kaikkia kauppojen työntekijöitä.
- Työehtosopimus määrää monet työnantajan ja työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet. Näitä ovat esimerkiksi palkan määrä eri työtehtävistä ja työntekijöiden oikeus työterveydenhuoltoon.
- Ammattiliitto edustaa neuvottelussa kaikkia liiton jäseniä.
- Neuvottelun tulos eli työehtosopimus koskee kaikkia alan työntekijöitä. Saat esimerkiksi palkankorotuksen, jos ammattiliitto sopii asiasta työehtosopimuksessa.
- Melkein joka alalla on oma työehtosopimus.
Mistä löydät oman alasi työehtosopimuksen eli TESin?
- Työehtosopimukset ovat erilaisia. Etsi aina oman alasi sopimus.
- Saat oman alasi työehtosopimuksen työpaikalta, ammattiliitosta tai Finlexin verkkopalvelusta (sivusto ei ole selkokielinen).
- Aina yrityksen ei ole pakko noudattaa alan työehtosopimusta. Kysy tarkemmin asiasta työpaikalla tai ammattiliitosta.
- Kaikkien työnantajien täytyy noudattaa lakia. Suomen laki määrää työnantajan ja työntekijän yleiset oikeudet ja velvollisuudet.