Tee kirjallinen työsopimus
Aloita uusi työ aina tekemällä työsopimus
Työsopimus kannattaa tehdä kirjallisena ja ennen kuin työ alkaa.
Työsopimus on sitova. Sekä työntekijän että työnantajan täytyy noudattaa sopimusta.
Työsopimuksessa sovitaan esimerkiksi
- Kuinka pitkä työsuhde on?
- Kuinka monta tuntia töitä on?
- Kuinka paljon saat palkkaa?
Työsopimusta täytyy noudattaa. Työnantaja ei voi esimerkiksi vähentää työtuntejasi. Sinä et voi olla poissa töistä ilman syytä.
Laki määrää tietyt työsopimuksen asiat. Laki koskee kaikkia työpaikkoja ja jokaista työnantajaa.
Monilla työpaikoilla on myös työehtosopimus. Se määrää esimerkiksi sen, mikä on palkka eri työtehtävistä. Lue lisää työehtosopimuksesta.
Työssä voi olla ensin koeaika. Koeajan pituus sovitaan työsopimuksessa. Sinun täytyy saada palkkaa koeajalta.
Selvitä nämä asiat ennen kuin työ alkaa
Älä aloita työntekoa ennen kuin sinulla on työsopimus. Varmista, että nämä asiat lukevat työsopimuksessasi.
Onko sinulla koeaika ja kuinka pitkä se on
- Koeaika antaa sinulle ja työnantajalle aikaa harkita, haluatteko jatkaa työsopimusta.
- Koeaikana työntekijä tai työnantaja voi purkaa työsopimuksen ilman irtisanomisaikaa. Koeaika voi olla enintään 6 kuukautta.
Kuinka kauan työsuhde kestää?
- Onko työ määräaikainen vai vakituinen eli jatkuva?
- Jos työ on määräaikainen, työsopimuksessa täytyy kertoa, milloin viimeinen työpäivä on ja miksi työ on määräaikainen.
Missä työtä tehdään?
- Jos työpaikka on esimerkiksi ”ketjun ravintolat”, voit työskennellä monessa ravintolassa eri puolilla kaupunkia tai aluetta.
Mitkä ovat sinun työtehtäväsi?
- Keskustele viimeistään tässä vaiheessa, millaisia työtehtäviä sinulla on.
Kuinka paljon saat työstä palkkaa?
- Alan työehtosopimus kertoo, kuinka suuri palkan täytyy ainakin olla. Suomessa laki ei määrää minimipalkkaa.
Milloin ja miten palkka maksetaan sinulle?
- Suomessa palkka maksetaan aina pankkitilille.
Montako tuntia on työaikasi?
- Kokoaikainen työ tarkoittaa yleensä, että työtä on 5 päivänä viikossa ja enintään 8 tuntia päivässä.
- Ylityöstä ja työstä sunnuntaina maksetaan lisäkorvaus.
- Työehtosopimuksessa lukee usein, miten paljon enemmän ilta- tai viikonlopputyöstä maksetaan.
- Osa-aikaisessa työsopimuksessa tunteja on vähemmän kuin kokoaikaisessa. Silloin saat myös palkkaa vähemmän. Yritä sopia työnantajan kanssa, että sinulla on aina ainakin tietty määrä tunteja. Jos tuntimäärä on esimerkiksi 0–20 tuntia viikossa, voi olla, että jonain viikkona et saa ollenkaan työtä etkä palkkaa.
Milloin työ alkaa?
- Jos työ on määräaikainen, työsopimuksessa lukee myös, milloin työ loppuu.
Paljonko saat palkallista lomaa?
- Sinulle kertyy vuosilomaa eli oikeutta palkallisiin vapaapäiviin, jos teet töitä vähintään 35 tuntia kuukaudessa tai 14 päivää kuukaudessa.
Mikä on sinun irtisanomisaikasi?
- Irtisanomisaika kertoo, kuinka kauan työsi jatkuu sen jälkeen, kun irtisanoudut työstä tai sinut irtisanotaan.
- Työnantaja ei voi irtisanoa sinua ilman asiallista syytä.
- Työnantaja ei voi irtisanoa määräaikaista työsopimusta, ennen kuin se loppuu.
- Työntekijä ei voi irtisanoutua, ennen kuin määräaikainen työsopimus loppuu. Usein asiasta voi kuitenkin neuvotella työnantajan kanssa.