Hyppää sisältöön

Näillä sivuilla: 1 / 3

Päivitetty: 23.3.2026

Tällä sivulla

Mistä löydät tietoa työpaikoista?

Avoimesta työpaikasta on usein ilmoitus netissä. Ilmoitus voi olla yrityksen nettisivuilla tai yleisellä työnhakusivustolla.

Työnhakusivustoja ovat esimerkiksi:

Työpaikkailmoituksia on myös somessa sekä sanomalehdissä ja niiden nettisivuilla.

Työmarkkinatori auttaa työnhakijaa

Kuntien palvelut työnhakijalle ovat osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi. Sivusto ei ole selkokielinen. Työmarkkinatori on sama kuin TE-toimisto ennen. Työmarkkinatori-sivulla voit katsoa työpaikkailmoituksia ja ilmoittautua työnhakijaksi.

Työmarkkinatorin asiantuntija voi auttaa sinua, kun etsit työtä tai haluat koulutukseen. Voit saada myös uraohjausta. Uraohjauksessa keskustelet siitä, millaista työtä haluaisit tehdä ja miten se onnistuu.

Myös näin voit löytää työpaikan

Kerro, että haet töitä

  • Kerro kavereille ja sukulaisille, että etsit työtä. He voivat tietää yrityksen, joka tarvitsee työntekijää.
  • Oma aktiivisuus on tärkeää, sillä kaikista työpaikoista ei ole ilmoitusta.
  • Usein työnantaja haluaa palkata henkilön, jota joku suosittelee hänelle.

Soita tai lähetä viesti työnantajalle

  • Voit itse ottaa yhteyttä yrityksiin. Kerro osaamisestasi ja kysy, onko yrityksessä sinulle työtä.
  • Jos olet jo ollut työhaastattelussa tai töissä jossakin yrityksessä, kysy, onko siellä nyt työtä sinulle.

Lähetä avoin hakemus

  • Monille yrityksille voi lähettää avoimen hakemuksen nettisivujen kautta tai sähköpostilla.
  • Avoimessa hakemuksessa kerrot, mitä osaat ja millaista työtä etsit.
  • Vaikka töitä ei olisi heti, yritys voi ottaa sinuun yhteyttä myöhemmin.