Hyppää sisältöön

Näillä sivuilla: 2 / 3

Päivitetty: 23.3.2026

Tällä sivulla

Yleensä työpaikkaa haetaan kirjallisesti. Kirjoita työhakemus ja lähetä se työnantajalle sähköpostilla tai nettisivujen hakulomakkeen kautta.

Joskus työnantaja haluaa myös hakuvideon. Tarkista hakuohje aina työpaikkailmoituksesta.

Työtä haetaan yleensä kahdella erilaisella tekstillä:

  • Työhakemus
  • Ansioluettelo eli CV

Työnantaja lukee tekstit ja valitsee, kenet hän kutsuu haastatteluun.

Lue työpaikkailmoitus tarkasti. Mieti, millaisen työntekijän yritys haluaa. Mitä osaamista työssä tarvitaan?

Pyydä, että esimerkiksi ystävä lukee työhakemuksesi. Voit saada vinkkejä, miten parannat hakemustasi.

Tarkista, mitä tietoja sinusta on netissä. Tarkista esimerkiksi julkiset some-profiilisi. Mieti, miltä ne näyttävät työnantajien mielestä.

Työhakemus

Työhakemuksessa kerrot itsestäsi ja osaamisestasi. Hakemuksen hyvä pituus on noin yksi sivu.

Kirjoita työhakemuksessa näistä asioista

Mistä työpaikasta olet kiinnostunut?

Jos samalla hakemuksella haetaan useita työpaikkoja, muista kertoa, mihin niistä haet. Esimerkiksi: “Haen kesätyöntekijäksi Vantaan Valintaan.”

Miksi juuri tämä työpaikka kiinnostaa sinua?

Kerro, miksi sinä haluat työskennellä tässä työpaikassa. Esimerkiksi: “Minusta on kiva palvella asiakkaita. Vantaan valinta on minulle tuttu kauppa, koska asun lähellä.

Miksi olisit sopiva tähän työpaikkaan?

Perustele, miksi sinä olisit hyvä valinta. Esimerkiksi: ”Olin työharjoittelussa kaupassa. Työnantaja antoi palautetta, että olen tarkka ja oma-aloitteinen työntekijä.”

Millainen ihminen olet?

Esimerkiksi: ”Olen sosiaalinen ja opin nopeasti uusia asioita.”

Mitä osaat ja missä olet hyvä?

Kerro myös taidoista, joita olet oppinut harrastuksissa tai vapaaehtoistoiminnassa. Esimerkiksi: “Toimin erotuomarina jalkapallopeleissä.”

Millainen tilanne sinulla on?

Miksi etsit töitä ja milloin voit aloittaa? Esimerkiksi: “Opiskelen merkonomiksi ja etsin kesätyötä.

Ansioluettelo eli CV (curriculum vitae)

Ansioluettelo eli CV on tiivistelmä siitä, mitä olet opiskellut ja mitä taitoja sinulla on.

  • CV:ssä kerrot, mitä, missä ja milloin olet opiskellut ja mitä työpaikkoja sinulla on ollut. CV on yleensä aikajärjestyksessä.
  • Kerro lyhyesti oppilaitos, tutkinto tai työpaikka sekä mitä taitoja opit siinä.
  • Voit kertoa myös taidoista, jotka olet oppinut vapaa-ajalla. Esimerkiksi tietokoneohjelmien käyttö voi olla tällainen taito.
  • Jos haluat, voit tehdä myös videon tai portfolion, jossa kerrot itsestäsi ja osaamisestasi. Portfoliossa on näytteitä ja esimerkkejä töistäsi.

Malli työhakemuksesta

Teksti on yleiskielellä. Löydät kuvassa olevan hakemuksen tekstinä kuvan alta.

A4-kokoinen hakemus, jossa hakijan kasvokuva ja yhteystiedot yläkulmassa ja hakemusteksti sen alla.

Hakemuksen teksti

Työhakemus

Amira Peltonen
Puhelin: 040 1234 567
Sähköposti: amira.peltonen@email.fi

Hakemus myyjän tehtävään Vantaan Valintaan

Olen 23-vuotias iloinen ja asiakaspalvelusta innostunut tyyppi. Valmistun tänä keväänä ja haen myyjän paikkaa Vantaan Valintaan. Etsin työtä, jossa voin kehittää myyntitaitojani ja tarjota asiakkaille parasta mahdollista palvelua. Haluaisin juuri Vantaan Valintaan, koska se on lähellä kotiani.

Minulla on jo jonkin verran kokemusta työskentelystä kaupassa ja viihdyn tosi hyvin ihmisten parissa. Olen tottunut kiireeseen. Olen saanut myös paljon kiitosta hyvästä asiakaspalvelusta.

Olin viime kesänä töissä Kontulan Valinnassa Kontulassa, missä tein kaikkea kassatyöstä hyllyttämiseen ja myymälän yleisestä siisteydestä huolehtimiseen. Pääsin myös perehdyttämään uusia kesätyöntekijöitä käytännön asioista, koska olin ollut jo harjoittelussa samassa paikassa. Sain kehuja, että osasin selittää tosi hyvin, miten kassalla kannattaa toimia missäkin tilanteessa.

Olen tehnyt liiketalouden tutkinnon Helsingin Kauppaopistossa, ja siellä keskityin asiakaspalveluun ja myyntityöhön. Osaan käyttää kassajärjestelmiä, varastonhallintaohjelmia ja perus Office-juttuja.

Puhun suomea ja äidinkieleni on arabia. Osaan myös englantia.

Olisin tosi innoissani mahdollisuudesta päästä teille töihin. Voin aloittaa työt aikaisintaan kesäkuun alussa.

Ystävällisin terveisin,

Vantaalla 1.4.2025

Amira Peltonen

Malli CV:stä

Teksti on yleiskielellä. Löydät kuvassa olevan CV:n tekstinä kuvan alta.

A4-kokoinen CV, jossa hakijan kasvokuva ja yhteystiedot yläkulmassa ja CV-teksti sen vieressä.

CV:n teksti

Amira Peltonen
Puhelin:
040 1234 567
Sähköposti:
amira.peltonen@email.fi
LinkedIn:
AmiraPeltonen

TYÖKOKEMUS

06/2024–8/2024 Myyjä, Kontulan Valinta, Helsinki

  • Asiakaspalvelu ja kassatyöskentely
  • Tuotteiden hyllyttäminen ja kaupan siivoaminen
  • Uusien työntekijöiden perehdytys

04/2024–05/2024, työharjoittelija, Kontulan valinta, Helsinki

  • Asiakaspalvelun opettelu
  • Kassan käyttö
  • Tilausten tekeminen

KOULUTUS

2022–2025 Liiketalouden perustutkinto,
Helsingin kauppaopisto, Helsinki
Pääaine: asiakaspalvelu ja myyntityö
Keskeiset kurssit: myyntitekniikat, asiakaspalvelu, varastonhallinta
Valmistun toukokuun lopussa 2025.

TAIDOT

Kielitaito: arabia (äidinkieli), suomi (erinomainen) ja englanti (hyvä)
IT-taidot: MS Office, kassajärjestelmät, varastonhallintaohjelmat
Muut taidot: Erinomaiset asiakaspalvelu- ja myyntitaidot,
vuorovaikutustaidot, tiimityöskentely, ongelmanratkaisu

SUOSITTELIJAT

Markus Aaltonen,
myymäläpäällikkö, Vantaan Valinta
puhelinnumero: 040 123 4567

Työhaastattelu

Kun työnantaja on saanut työhakemuksesi ja CV:si, sinut voidaan pyytää työhaastatteluun. Työhaastattelussa työnantaja selvittää, sopisitko sinä hakemaasi työhön.

Sinä voit myös kysyä lisää työpaikasta.

Piirroskuva, jossa henkilö istuu pienen pöydän ääressä ja lukee opaskirjaa.

Valmistaudu näin haastatteluun

  • Hanki tietoa työnantajasta
    Tutustu työnantajan verkkosivuihin ja selvitä, mitä yritys tekee.
  • Lue läpi oma työhakemuksesi ja CV:si
    Haastattelijalla voi olla lisäkysymyksiä. Mieti, miten vastaat niihin.
  • Tarkista mitä työpaikkailmoituksessa lukee
    Ilmoituksessa kerrotaan, mitä taitoja ja ominaisuuksia työntekijällä täytyy olla. Mieti, miten kerrot itsestäsi ja osaamisestasi.
  • Valmistaudu vastaamaan kysymyksiin, kuten:
    Miksi haet tätä työpaikkaa?
    Miksi olet vaihtanut työpaikkaa aiemmin?
    Miksi olet ollut välillä ilman työtä?
  • Mieti, mitä haluat itse kysyä
    Voit kysyä esimerkiksi työtehtävistä tai työpaikasta.

Hyvä ensivaikutelma on tärkeä

  • Pukeudu tilanteeseen sopivalla tavalla.
    Valitse siistit ja puhtaat vaatteet.
  • Ota mukaan työhakemus, CV sekä työ- ja koulutodistukset.
    Ota nämä mukaan, vaikka olisit lähettänyt ne etukäteen.
  • Älä myöhästy työhaastattelusta!

Mihin ei tarvitse vastata työhaastattelussa?

Työhaastattelussa saa kysyä vain asioista, jotka liittyvät työhön.

Esimerkiksi näitä kysymyksiä ei saa kysyä, eikä niihin tarvitse vastata:

  • Mikä on uskontosi?
  • Onko sinulla lapsia tai aiotko hankkia lapsia?
  • Mikä on seksuaalinen suuntautumisesi?
  • Mitä puoluetta kannatat?